Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Events

Dag van de Bewoner

Open Event 14 november 2019


Een renovatieproject gaat pas door als 70% van de huurders instemt met de plannen. Bewoners te laat of onvoldoende betrekken kan ervoor zorgen dat het project helemaal geen doorgang vindt, of dat de tijdsduur en kosten aanzienlijk oplopen. Daarom is niet alleen de technische uitvoering, maar ook de sociale kant belangrijk bij een renovatie. Op de Dag van de Bewoner dompelen we je onder in de wereld van bewonerscommunicatie aan de hand van inspirerende voorbeeldcases, inzet van nieuwe technologieën en discussies met medevakgenoten.

Een renovatie is vaak heftig voor bewoners. Hun hele huis, hun thuis, wordt overhoop gehaald. Huurders goed voorlichten over wat er gaat gebeuren, hen meenemen in de plannen en hen begeleiden voor, tijdens en na de werkzaamheden zorgt voor meer tevredenheid, een groter draagvlak en een efficiënter renovatieproces. Kom op 14 november naar de Dag van de Bewoner en leer, inspireer en discussieer met anderen hoe je bewoners kunt enthousiasmeren voor de verduurzaming van hun woning, de vergroening van hun wijk en eigen leefstijl.

Programma

Samen met Ralf Embrechts, oprichter van de Quiet 500 en directeur van MOM Tilburg, gaan we nog een stapje verder en kijken we hoe we de energietransitie kunnen koppelen aan kansen voor (kwetsbare) bewoners op het gebied van werk en sociale cohesie. Uiteraard kijken we ook naar de afwegingen die je op het gebied van techniek maakt bij het verduurzamen van de huidige woningvoorraad en hoe je bewoners hierin meeneemt. Dagvoorzitter is theatermaker Lucas De Man.

In de deelsessies krijg je nieuwe inzichten en concrete voorbeelden over bewonerscommunicatie bij verduurzamingstrajecten. We sluiten de dag feestelijk af met de verkiezing van de groenste bewoner.

Deelsessies

Zeg, ken jij het stappenplan! - Bouwzorg Fryslan
Helena Spits laat zien wat bewonerscommunicatie over de hele breedte voor haar betekent en hoe zij daar als sociaal projectleider invulling aan geeft. Ze vertelt over haar intrinsieke motivatie (sessie 1), helpt je met het opzetten van een stappenplan voor bewonerscommunicatie (sessie 2) en laat zien hoe zakelijk tekenen hierbij kan helpen (sessie 3). Lees meer

Discussie: Huurderspsychologie op hoog niveau - Brink Climate Systems
In deze interactieve sessie vol verrassingen daagt gedragsdeskundige Niels Götz je uit een kijkje te nemen in het brein van de huurder. Daarnaast vertelt woningcorporatie Mitros over hun 100% Gezond Wonen Challenge, die bedrijven prikkelt om op een andere manier na te denken over de behoeftes van huurders. Ook gaan ze graag de discussie aan over vragen als Wat is de eigen verantwoordelijkheid van de huurder en Wat is ‘goed huismeesterschap’ van corporaties en onderhoudsbedrijven? Lees meer

Renovatie is een feestje - Cobee
Hoe kunnen wij als professionals een duurzame samenwerking met de bewoner aangaan en zorgen dat de renovatie een feestje wordt? In deze workshop neemt Cobee je mee in de tools om resultaatgericht te communiceren met bewoners. Er komen voorbeeldcases aan bod en je kunt zelf aan de slag met de bewonerscommunicatie app. Lees meer

Zonder 70% toch verduurzamen - Coen Hagedoorn Bouwgroep
Wat nu als het halen van 70% helemaal niet nodig is en je bewoners zelf aan de knoppen zet en hen laat kiezen wat en wanneer wordt uitgevoerd? In deze sessie neemt Coen Hagedoorn je, samen met Centrum voor Woononderzoek en Mitros, mee in een alternatief voor de projectmatige aanpak, genaamd vraaggestuurd renoveren in een serie van 1. Ook laten ze zien wanneer dit een goede keuze is en hoe deze aanpak zorgt voor een klantgerichte benadering, financiële zekerheid, en verbetering en innovatie al tijdens de uitvoering. Lees meer

Aansluiten op de verwachtingen van de bewoner - ladies@work
Wil jij weten hoe communicatie met bewoners open, respectvol en gericht op samenwerking kan verlopen? Heb jij vragen, of loop je ergens tegenaan? Neem dan plaats in de fish bowl van bewonerscommunicatie. Hier bespreken de ladies@work, vakvrouwen gespecialiseerd in bewonerscommunicatie, vraagstukken die door de deelnemers worden ingebracht en delen ze graag inzichten vanuit de rol van corporatie, aannemer én leverancier, op basis van hun ervaring in meer dan 200 (duurzaamheids)projecten. Lees meer

Het draait niet alleen om de bewoner - KnaapenGroep
Bewoners zijn slechts een onderdeel van het totale ecosysteem dat betrokken is bij een renovatieproject. En dat systeem is complexer dan je denkt. In deze sessie brengt KnaapenGroep dat systeem in kaart en leer je met praktische voorbeelden hoe je op een mensgerichte manier meer balans kunt creëren voor alle projectbetrokkenen. Lees meer

Zet een andere bril op - Noorderberg & partners
Ervaar zelf hoe Virtual Reality binnen een renovatie werkt door de VR-bril op te zetten en te kiezen voor de overlast-, binnenpakket- en verduurzamingsmodule. Wil je meer weten? In de workshop nemen de TU Delft en Noorderberg & partners nemen je verder mee in de Virtuele Wereld en delen ze verrassende inzichten over het gebruik van VR in bewonerscommunicatie, op basis van eerste (onderzoeks)projecten. Let op: om deel te nemen aan de workshop moet je eerst de VR bril getest hebben. Lees meer

Duurzaamheid, who cares? - SOR
Corporaties hebben een opdracht van de overheid om hun vastgoed technisch te verduurzamen, maar zit een 70-plusser te wachten op gevelisolatie, zonnepanelen, of HR++ glas? In deze sessie neemt SOR, een categorale corporatie voor ouderen, je mee in een interactieve dialoog over een duurzaam leven. De huurders zelf komen ook aan het woord en bespreken vragen als Wat betekent een duurzaam leven voor ouderen? Wat is hun leefwereld? En hoe kunnen professionals daarop inspelen? Lees meer

Achter de voordeur komen - Tiwos
Door bij bewoners achter de voordeur te komen, probeert Tiwos vraagstukken en problemen, met behulp van partners, op te pakken en waar mogelijk op te lossen of soms zelfs te voorkomen. Ondersteund door inspirerende praktijkervaring wordt in sessie 1 verder ingegaan op het thema dubbele duurzaamheid en hoe Tiwos hier invulling aan geeft en ligt de corporatie in sessie 2 toe hoe zij sociale incasso uitvoert. Lees meer

Locatie

De Dag van de Bewoner vindt plaats in het Krachtstation in Utrecht. Een plek waar initiatieven uit Kanaleneiland, dat tot voor kort nog bekend stond als een probleemwijk, gestalte krijgen. In het pand bevinden zich diverse maatschappelijke bedrijven, studentenkamers, ateliers, een fitness en een lunchroom.

Nog even terugblikken op de Dag van de Bewoner 2018?
Bekijk dan hier het beeldverslag of lees het uitgebreide artikel.

Kosten
245 euro voor partners en leden met een compleet lidmaatschap / 395 euro voor niet-leden.
Gratis toegankelijk voor bewoners.

Voor wie?

Iedereen die een rol speelt in de communicatie tijdens verduurzamingstrajecten. Van bestuurder tot bewonersbegeleider, woonconsulent, klantbeheerder, buurtbeheerder, uitvoerder, projectleider, marketing- communicatiemedewerker en (product)adviseur. En natuurlijk ook voor bewoners. Juist samen kunnen we de volgende stap zetten en bewonerscommunicatie verbeteren!

Aanmelden

Je kunt je aanmelden door onderstaand formulier in te vullen. Heb je vragen? Om ervoor te zorgen dat je meteen bij de juiste persoon terecht komt kun je ons het beste even bellen op 073-2051010.

Annuleringsvoorwaarden
Tot twee weken voor aanvang van de Dag van de Bewoner kun je kosteloos annuleren. In geval van annulering na twee weken tot 48 uur voor aanvang betaal je 50% van het inschrijfgeld. Bij annulering binnen 48 uur voor aanvang worden het volledige inschrijfgeld in rekening gebracht. Jouw plaats mag altijd door een vervanger worden ingenomen.

details

Datum & tijd

Donderdag 14 november 2019
12.30u - 19.00u


Onderwerp

Hoe enthousiasmeren we bewoners voor de verduurzaming van hun woning?


Locatie

Krachtstation, Amerikalaan 199, Utrecht


Kosten

245 euro voor partners en leden met een compleet lidmaatschap / 395 euro voor niet-leden. GRATIS voor bewoners

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren