De steeds verdere evolutie van ketensamenwerkingen brengt nieuwe vraagstukken aan de oppervlakte. Bijvoorbeeld op het gebied van social return. Het gevolg is dat opdrachtgevers strakke doelstellingen opgeven en ketenpartners soms worstelen met de invulling daarvan. Maatwerk lijkt de oplossing. Een van de concrete do's: 'Wees flexibel. In overleg is veel mogelijk.'
hoeveel vlekjes mag iemand hebben?24 nr 4 2015
hoeveel vlekjes
mag iemand hebben?
De steeds verdere evolutie van ketensamenwerkingen brengt
nieuwe vraagstukken aan de oppervlakte. Bijvoorbeeld op het
gebied van social return. Het gevolg is dat opdrachtgevers
strakke doelstellingen opgeven en ketenpartners soms worste-
len met de invulling daarvan. Maatwerk lijkt de oplossing. Een
van de concrete do's: `Wees flexibel. In overleg is veel mogelijk.'
tekst robert dingemans
beeld anneroos nigten
Op 17 september is in Tilburg een lijst van dilemma's op het gebied van
social return besproken. Met als uiteindelijke doel een opsomming van
do's en don'ts waarmee opdrachtgevers en ketenpartners uit de
voeten kunnen. Woningcorporaties voelen de verantwoordelijkheid om
mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven en
vragen daarbij wat van hun ketenpartners. Daarbij stuit je op overwe-
gingen. "Mag iemand die in het verleden opgepakt is voor een vermo-
gensdelict nog wel bij bewoners thuiskomen? Volgens Yvonne van den
Braken van WonenBreburg wordt de discussie daarmee te veel in het
negatieve getrokken. "We doen nu net of alle social returners een
misdrijf hebben gepleegd." Bij elk geval geldt: `wees flexibel, maak
gebruik van de Prestatieladder Sociaal Ondernemen (PSO) en zorg
voor goede matches (eventueel met behulp van een gespecialiseerde
partij die als makelaar kan optreden). Cees van Heijst van het gelijkna-
mige stukadoorsbedrijf benadrukt het belang van de keten. "Op dit
project moest er voor 110.000 aan arbeidsloon aan social return
inzitten. In mijn eentje lukt dat niet, maar als keten redden we het wel."
ADMINISTRATIE
Tijdens de door Renda, Huybregts Relou en WonenBreburg georgani-
seerde verdiepingssessie kwam naast social return ook administratie
aan bod. In hoeverre is er overlap in de administratie van de corporatie-
wereld en bouwbedrijven? Is gezamenlijke administratie wel mogelijk?
De werkroep worstelde er zienderogen mee en voor sommigen leek
het probleem groter dan voor anderen. Belangrijk is in ieder geval: stem
eerst goed met elkaar af wat voor informatie er eigenlijk nodig is en hoe
gedetailleerd die moet zijn. Een andere conclusie: een gezamenlijk,
goed toegankelijk systeem ? bij voorkeur in de cloud ? zou ook geen
overbodige luxe zijn.
hoeveel vlekjes mag iemand hebben? nr 4 2015 25
AANDACHTSPUNTEN BIJ TOEPASSING VAN SOCIAL RETURN
Wees als opdrachtgever niet te strak in de doelstelling. Zorg voor maat-
werk.
Pak de doelstelling als keten op.
Maak gebruik van PSO (Prestatieladder Sociaal Ondernemen).
Sta stil bij gevoeligheden van het werken in de eigen buurt.
Maak goede matches, eventueel met behulp van een gespecialiseerde
partij.
Monitor welke resultaten je behaalt.
Vier de successen.
Zie social return niet als taakstelling, maar als filosofie in de organisatie.
Maak iemand binnen de organisatie verantwoordelijk.
Pas op verdringing van 50+-ers of ervaren krachten.
Wees bewust dat extreme voorbeelden niet de regel zijn.
Benader de arbeidskracht niet anders dan `gewoon' personeel.
AANDACHTSPUNTEN VOOR ADMINISTRATIE
BIJ KETENSAMENWERKING
Bepaal van te voren: wat heb je nodig en
wanneer?
Bepaal welke uitsplitsing in kostensoort en
regels je maakt.
Scheid hoofdzaken van details.
Scheid sturingsinformatie van verantwoor-
dingsinformatie.
Reken sneller af (op moment van opleveren).
Wees als bouwer niet te volgzaam in wat
gevraagd wordt, maar bevraag elkaar.
Houd het eenvoudig: geen overkill aan
informatie.
Werk naar een gezamenlijk systeem
(bij voorkeur in cloud).
Werkgroep social return: `Zorg voor maatwerk'
WERKEN ALS ??N BEDRIJF
In het najaar van 2011 werd rond
Renda-partners WonenBreburg en
Huybregts Relou een brede keten
van gespecialiseerde partijen
opgetuigd voor onderhoudsprojec-
ten in Tilburg en Breda.
Inmiddels zijn de partijen bij het
derde project aanbeland. Het
denken en werken als ??n bedrijf
begint daarbij steeds meer vorm
te krijgen. De eerste hobbels zijn
genomen en nu komen andere
vraagstukken aan de orde. Twee
daarvan werden donderdag
17 september besproken tijdens
de besloten sessie van koplopers
in ketensamenwerking.
Renda wil bewoners een stem geven. Panelleden lezen mee met de inhoud en voorzien artikelen van commentaar.
Astrid Andr? maakte bij de renovatie van haar huurwoning in levende lijve mee wat werken als ??n bedrijf bete-
kent. "Hoofdaannemer BAM co?rdineerde bij ons de werkzaamheden, ook de communicatie met de onderaanne-
mers. Soms had je wel eens het idee: wie staat er nu weer in mijn huis? Maar de uitvoerder van BAM was altijd het
aanspreekpunt. Ik heb dat als zeer prettig ervaren." Ook panellid Anita de Haan maakte onlangs een renovatie
mee. Zij ondervond daarbij dat het werken als ??n bedrijf nog niet overal is doorgevoerd. "De onderaannemers
werden bij ons duidelijk aangestuurd door de hoofdaannemer. Dat werkte op zich prima, de onderlinge communica-
tie was goed en wij hadden gewoon ??n aanspreekpunt. Toch ging er ??n ding fout: de mv-box moest bij mij extra
ge?soleerd worden. Dat werd echter niet goed gecommuniceerd tussen de verschillende partijen, waardoor de
muur al dicht was. Die moest weer opengebroken worden. Dat hebben ze wel ? zonder morren ? binnen een dag
opgelost." Het inzetten van social returners vindt De Haan een goede zaak. "Dat hebben ze bij ons ook in zekere
mate gedaan. Een deel van de sloopgroep bestond uit mensen die uit de langdurige werkloosheid kwamen. Uiter-
aard verwacht ik wel van de betrokken partijen dat ze hun verstand gebruiken voor wie je wel of niet een woning
binnenlaat, zeker als het gaat om voormalig gedetineerden. Ook Astrid Andr? kan op het gebied van social return
meepraten. "Ik werk zelf bij WNK Personeelsdiensten met mensen met een lichte arbeidshandicap en ondervind
elke dag dat zij op veel vlakken niks onder hoeven te doen voor anderen. En voor mensen die in de gevangenis
hebben gezeten? Iedereen verdient een tweede kans. Al kan ik me voorstellen dat daar gradaties in zijn. Tweede
kans of niet, niet iedereen is geschikt om bij mensen binnen te werken."
Reacties