Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Columns

Met passie een gat overbruggen

Vrijdag 1 juli hebben we met een gezelschap uit de wereld van leveranciers, corporaties, aannemers, adviseurs etc. een heus “schoolreisje” met de Renda on (bus) Tour gemaakt. Uiteraard had het reisje een doel: Hoe kunnen we transformeren van de oude naar de nieuwe wereld? Of anders gezegd: Hoe dichten we het gat tussen deze werelden en maken we stappen richting de nieuwe wereld?

Om het zwart-wit te stellen eerst een sombere schets van de oude wereld. In de oude wereld "weten" de opdrachtgevers wat goed is voor de bewoners. Aannemers "weten" hoe en met welke producten ze de opdrachtgevers tevreden kunnen stellen. Leveranciers "weten helemaal niets" en leveren op aanvraag van de aannemer een product. In deze werkelijkheid heeft de klant, de bewoner, geen of nagenoeg geen beslissende inbreng op het eindproduct. Zij moeten maar dealen met wat een ander voor hen bedacht heeft. We horen achteraf wel of de klant er wel of niet blij mee is. Het is zoals het is, zo zit deze wereld in elkaar. Maar zo hoeft het niet te blijven!

De nieuwe wereld daarentegen is een wereld waarin de bewoner/gebruiker werkelijk zeggenschap heeft over het eindproduct. Hij of zij heeft een serieuze rol in het beslissingsproces bij het tot stand komen van dat eindproduct met in achtneming van de doelstellingen van alle betrokken partijen. Een tevreden klant/bewoner, opdrachtgevers die hun ambities verwezenlijkt zien, leveranciers en aannemers die een renderende onderneming kunnen runnen. 

Afstand bewoner leverancier

Tijdens de busreis zijn een aantal leveranciers, Itho Daalderop, Faay en Sto Isoned, bezocht. Zij spraken over wat ze graag met de bewoner/eindgebruiker zouden willen delen. Maar hoe bereiken ze die klant/gebruiker? De huidige structuren in bouwend Nederland creëeren afstand tussen leverancier en klant. De aannemer zit als buffer tussen leverancier en gebruiker. Via de opdrachtgevers dan? Die hebben zelf ook niet altijd goed zicht op de klantwens. Duidelijk werd dat leveranciers het wenselijk vinden dat die klant echt betrokken wordt zodat zij tot gewaardeerde producten kunnen komen. Om aan de klantwensen te kunnen voldoen worden echter wel voorwaarden gesteld. De opdrachtgevers moeten volume garanderen anders is het economisch niet haalbaar.

We hebben in alle openheid met elkaar gesproken en gediscussieerd over dillema's en wenselijkheden. Allemaal mensen die professioneel en vooral bevlogen met hun vak bezig zijn. En zie daar het lichtpunt wat de hele dag al scheen maar ineens opvallend helder werd. Het lichtpunt van de passie voor het werk, het product en de organisatie waarvoor men werkt. Niet denken in obstakels maar in mogelijkheden. Betrek de klant in het proces. De wereld hoeft niet blijven zoals hij is!

De geëtaleerde passie kan het gat vullen tussen de oude en nieuwe wereld. Los van zekerheden, maar gefundeerd op deze passie, een eerste stap maken op weg naar een wereld waarbij de klant/bewoner echt invloed heeft.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren